На основание чл. 26 и чл. 28 от Закона за нормативните актове на заинтересованите лица се предоставя 30-дневен срок, считан от 11.11.2024 г., за предложения и становища по настоящия проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на Община Котел. Предложения могат да бъдат депозирани в Община Котел – гр.Котел, пл. „Възраждане” №1, стая №2.
ПРОЕКТ
НАРЕДБА
ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА
НАРЕДБАТА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕТО И АДМИНИСТРИРАНЕТО НА МЕСТНИТЕ ТАКСИ И ЦЕНИ НА УСЛУГИ НА ОБЩИНА КОТЕЛ
- 1. Чл. 17, ал.1, т.1 се изменя така:
„За жилищни имоти – 4,8 на хиляда върху данъчната оценка, в т. ч.:
– събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за третирането им, както и осигуряване на съдове за събиране на битовите отпадъци, с изключение на разделното събиране, предварителното съхраняване и транспортирането на битовите отпадъци, попадащи в управлението на масово разпространени отпадъци по Закона за управление на отпадъците – за услугата по чл. 62, т. 1 – 2 на хиляда;
– третиране на битови отпадъци, необхванати в управлението на масово разпространените отпадъци, както и проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци и/или други инсталации или съоръжения за оползотворяване и/или обезвреждане на битови отпадъци – за услугата по чл. 62, т. 2 – 1,6 на хиляда;
– поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места и селищните образувания в общината, предназначени за обществено ползване – за услугата по чл. 62, т. 3 – 1,2 на хиляда
- 2. Чл. 17, ал. 1, т. 2 се изменя така:
„За нежилищни имоти – 9,2 на хиляда върху данъчната оценка, като на юридическите лица е по-високата между отчетната им стойност и данъчната оценка съгласно приложение №2 от ЗМДТ, в т. ч.:
– събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за третирането им, както и осигуряване на съдове за събиране на битовите отпадъци, с изключение на разделното събиране, предварителното съхраняване и транспортирането на битовите отпадъци, попадащи в управлението на масово разпространени отпадъци по Закона за управление на отпадъците – за услугата по чл. 62, т. 1 – 3,9 на хиляда;
– третиране на битови отпадъци, необхванати в управлението на масово разпространените отпадъци, както и проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци и/или други инсталации или съоръжения за оползотворяване и/или обезвреждане на битови отпадъци – за услугата по чл. 62, т. 2 – 3,1 на хиляда;
– поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места и селищните образувания в общината, предназначени за обществено ползване – за услугата по чл. 62, т. 3 – 2,2 на хиляда.
- 3. Чл.17, ал.1, т. 3 се изменя така:
За имоти, чиято такса се определя според количеството на отпадъците размерът на таксата е както следва:
– за един контейнер – 973.00 лв.
– за един варел – 470.00 лв.
МОТИВИ
Причини, които налагат приемането:
Предложението е във връзка с изпълнение на чл. 66 от Закона за местни данъци и такси, от който следва Общинският съвет до края на текущата година да определи размера на таксата за битови отпадъци за 2025г. въз основа на одобрена план-сметка за извършване на дейности по предоставяне на услугите по чл. 62 на ЗМДТ, за всяка дейност, включваща необходимите разходи за:
- събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за третирането им, както и осигуряване на съдове за събиране на битовите отпадъци, с изключение на разделното събиране, предварителното съхраняване и транспортирането на битовите отпадъци, попадащи в управлението на масово разпространени отпадъци по Закона за управление на отпадъците – за услугата по чл. 62, т. 1;
- третиране на битови отпадъци, необхванати в управлението на масово разпространените отпадъци, както и проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци и/или други инсталации или съоръжения за оползотворяване и/или обезвреждане на битови отпадъци – за услугата по чл. 62, т. 2;
- поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места и селищните образувания в общината, предназначени за обществено ползване – за услугата по чл. 62, т. 3.
Тези разходи за 2025г. са в размер на 1864846 лв., като тяхното финансово обезпечение от събрани приходи от такса за битови отпадъци при запазване на нивото на размера на таксата ще бъде в размер на 538726 лв., или 29 на сто от необходимите средства. Недостигът от 1326120 лв. следва да се да се осигури за сметка на общинския бюджет от други приходи. Това налага определяне на нов размер на таксата за битови отпадъци, както и нови цени на съдовете за смет.
Предлаганият нов размер на таксата за битови отпадъци и цените на съдовете за смет със завишение от 20 на сто е съобразено с принципите за възстановяване на пълните разходи на общината по предоставяне на услугите, създаване на условия за разширяване на предлаганите услуги и повишаване на тяхното качество, както и постигане на по-голяма справедливост при определяне и заплащане на местните такси. В тази връзка увеличението с 20 на сто е съобразено с:
-повишаване размера на минималната работна заплата от 933 лв. през 2024г. на 1077 лв. през 2025г. – увеличение с 15,43% и увеличена осигурителна тежест за работодателя, както и увеличение на заплатите на останалия персонал със същия процент;
– Таксата за депониране и обезвреждане на битови отпадъци в на регионално депо за неопасни отпадъци гр. Омуртаг, за 1 тон е в размер на 35 лв. Обезпечението по чл.60 от ЗУО е в размер на 11 лв. за 1 тон, а отчислението по чл.64 от ЗУО е в размер на 95 лв. за 1 тон, съгласно чл.20 ал.1 т.1 буква-к от „Наредба №7/19.12.2013 г. за реда и начина на изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци“;
– Планираните разходи за 2025 г. за поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места и селищните образувания в общината, предназначени за обществено ползване за метене, ръчно събиране на отпадък, разходи за зимно поддържане и снегопочистване на уличната мрежа са в размер на 455580 лв., което е 119520 лв. в повече спрямо 2024 г.;
Към настоящия момент размера на такса за битови отпадъци на територията на Община Котел е невъзможно да бъде определена на основание чл. 67, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси, а именно според количеството битови отпадъци. Налице е обективна невъзможност да бъде определена таксата за битови отпадъци по регламент в чл. 67, ал. 1 от ЗМДТ поради следните причини:
- За въвеждане на реално измерване на индивидуалното количество отпадък е необходимо внедряване на измервателни средства, както и осигуряване на допълнителен ресурс от служители, които да контролират измерването, според предварително заявеното от ползвателите на услугата;
- Евентуално увеличение на числеността на дейност „Чистота“, което ще доведе до увеличаване на нейните разходите, съответно ще наложи допълнително увеличаване на размера на таксата.
През 2025 г. размера на таксата за битови отпадъци за жилищни имоти ще се определя отново на база данъчните им оценки, като прогнозните данъчни оценки към 01.01.2025 г. възлизат на 62315141 лв. в т.ч. 57748256 лв. с пълно облагане и облог в размер на 277192 лв.; 3 296926 лв. с декларации, че имота няма да се ползва и облог в размер на 9231 лв. и 1269985 лв. имоти в извънстроителни граници и облог в размер на 3556 лв. При увеличение на размера на таксата за битови отпадъци с 20% за тях от 4 промила на 4,8 промила облогът ще възлиза на 289979 лв.
За нежил.имоти на физическите лица и на юридическите лица, размерът на таксата за битови отпадъци ще се определя на база данъчната оценка на недвижимите имоти на физическите лица, а за юридическите лица по-високата между отчетната стойност и данъчната оценка на имота. Прогнозните данъчни оценки, като към 01.01.2025г. възлизат на 101757240 лв. в т.ч. 9454532 лв. с пълно облагане и облог в размер на 86982 лв.; 5250858 лв. с декларации, че имота няма да се ползва и облог в размер на 27825 лв.; 7451126 лв. имоти в извънстроителни граници и облог в размер на 39491 лв. и 79600425 лв. с декларации според количеството с цени на съдове за отпадъци завишени с 20%, като цената на контейнера става 973 лв. и за варел – 470 лв., облогът е в размер на 197807 лв. При увеличаване на размера на таксата за битови отпадъци за тях от 7,7 промила на 9,2 промила, облога ще възлиза на 352109 лв.
С направените изменения на наредбата, сборът от всички облози ще възлиза на 642088 лв., при прогнозна събираемост от 77,4% на облога и 20% събираемост на недобори, очакваните приходи през 2025г. ще бъдат в размер на 625568 лв., а недостигът от 1239278 лв., ще се осигури за сметка на общинския бюджет от други общински приходи.
- Целите, които се поставят:
С увеличението на размера на таксата за битови отпадъци се цели:
– екологично и ефективно управление на отпадъците;
– предотвратяване появата на времени нерегламентирани сметища на територията на община Котел;
– финансово обезпечаване на услугите по събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за третирането им, както и осигуряване на съдове за събиране на битовите отпадъци, третиране на битови отпадъци и поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии.
– недопускане на непосредственият риск, който крият отпадъците върху здравето на населението.
- Финансови и други средства, необходими за прилагане на наредбата:
За прилагането на предлаганите изменения на Наредбата не са необходими допълнителни финансови средства, както и допълнителни човешки ресурси.
- Очаквани резултати от прилагането на наредбата:
По добра регламентация и съответствие с действащото законодателство.
- Съответствие с правото на Европейския съюз:
Предлаганият проект за изменение на Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на Община Котел е в съответствие с разпоредбите на Европейската харта за местно самоуправление, директивите на Европейската общност, свързани с тази материя.
Прикачени файлове: